Het was het jaar 2016 (ongeveer een jaar na de oprichting van Bureau Box), toen we een inzicht hadden. In die tijd vonden we het een gedurfd en verfrissend idee. En hoewel het een simpel idee leek, heeft het een grote invloed gehad op de eigen ontwikkeling van onze studio.
Het idee is dit: “Als je tóch werkt of een baan moet zoeken, waarom zorg je er dan niet voor dat deze baan de hele maatschappij ten goede komt?“
Je bent je hier misschien niet van bewust, maar mensen die in de marketing of communicatie werken hebben de neiging om hun werk als ‘bullshit’ te zien. (Kijktip: de VPRO Tegenlicht documentaire met David Graeber, die de term ‘Bullshit Jobs’ geïntroduceerd heeft).
En we moeten zeggen: de meesten hebben gelijk. Hebben we als maatschappij wel baat bij een marketeer die ons nóg een chocoladereep verkoopt (of ´nog een biertje, auto of iPhone)? Of zou zijn of haar tijd en inspanning beter kunnen worden besteed?
Ons antwoord is ja. En daarom werken we voor projecten en opdrachtgevers die ‘impact’ maken. Die een visie hebben voor een betere wereld en daarnaar willen handelen. Werk jij met ons mee?